Gespannen zijn voor een examen is in principe niet erg. De spanning helpt je alert te zijn en beter te presteren. Dit is gezonde stress. Maar sommige mensen hebben last van zoveel spanning, dat de stress hen teveel wordt. Er is dan sprake van examenstress. Examenstress wordt ook wel examenvrees of examenangst genoemd.

Onze 10 TIPS bij Examenstress:
  1. Wees uitgerust, een goede nachtrust draagt bij aan een goede concentratie.
  2. Eet en drink goed vooraf aan het examen. Als je honger of dorst hebt wordt je afgeleid en kun je, je niet goed concentreren.
  3. Oefen de examens en weet wat je kan verwachten, hoe gaat het examen in zijn werk? Is het een schriftelijk of digitaal examen? Hoeveel vragen en tijd krijg ik?
  4. Heb je al je benodigde spullen bij je? Legitimatiebewijs etc. maak een lijstje met spullen welke je mee moet nemen en welke juist niet.
  5. Neem je TIJD voor je examen! Het is geen wedstrijd wie er als eerste klaar is.
  6. Geef bij de examenleider aan dat je erg gestrest bent, ze proberen er altijd rekening mee te houden als dit mogelijk is..
  7. Twijfel je over een vraag, ga niet piekeren, SLA deze vraag OVER!
  8. Adem vanuit je buik, een paar tellen in en uit! Het helpt je relaxen.
  9. Denk positief. Ruil negatieve gedachten in voor positieve gedachten. Was je examen de vorige keer onverwacht moeilijk? Dan zal het de volgende keer misschien juist meevallen!
  10. Afleiding: Vlak voor je examen heeft het geen zin om nog informatie in je hoofd te stampen. Grote kans dat je dan zo gestrest bent, dat je niets ervan kunt onthouden of dat je tijdens je examen in de stress schiet, omdat je weet dat je het net nog gezien hebt, maar het antwoord toch niet weet. Niet doen dus! Loop even een rondje om het gebouw, leg je telefoon in de auto, etc.
Zet hem op… Je kan het!!!